Cand returnam onorariul?

De curand m-am lovit de urmatoarea situatie: Am semnat un contract cu clientul pentru constituirea unei societati comerciale, am intocmit toate actele necesare, le-am dus clientului la semnat, le-a semnat, am incasat onorariul si din motive ce tin de client n-am mai inregistrat societatea. De fapt, nici n-am mai reusit sa iau legatura cu clientul in cauza. Problema pe care mi-am pus-o a fost: daca clientul renunta la constituirea societatii eu ar trebui sa returnez onorariul?

Ce scrie contractul?

Raspunsul depinde de prevederile contractuale bineinteles (si vorbesc acum in special pentru cei care folosesc contracte tip fara sa le personalizeze), de momentul in care onorariul este considerat castigat dar si de cat de strict sau de fleixibil trebuie sa fii cand se intampla. Adica pana unde trebuie sa mergem pe ideea “contractul e contract”.

Intr-o astfel de situatie trebuie sa tinem seama de impactul pe care l-ar avea asupra activitatii profesionale returnarea (sau nereturnarea) onorariului. Desi nu sunt de acord cu renuntarea la recompensa pentru munca depusa cred ca nici nu trebuie dusa la extrem (cunosc o situatie in care o avocata, desi nu a facut nimic pentru clientul sau, s-a ambitionat sa profite de valoarea de titlu executoriu si sa puna in executare contractul intocmit apoi sa sicaneze clientul cu sesizari la Garda Financiara).

Merita efortul?

Uneori e mai bine sa returnezi onorariul (sau in cazul pomenit mai sus sa renunti la incasarea lui). Decat sa-ti pierzi timpul enervandu-te sau luptand cu un client poate c-ar fi mai bine sa-ti concentrezi energia pe individualizarea clauzelor contrctului tip (destul de succint de altfel) pus la dispozitie de Barou, sa-l imbunatatesti astfel incat sa fie clare pentru toata lumea conditiile in care onorariul se retuneaza sau nu. Desi avem la dispozitie un contract cu clauze predefinite legea noastra ne permite sa-l imbunatatim.

Avantaje pe termen scurt vs. termen lung

Cand se pune problema returnarii onorariului cel mai indicat ar fi sa avem o discutie calma cu clientul pentru a vedea daca este doar o lipsa de comunicare, o neintelegere sau este un client dificil, toxic. O astfel de discutie te va ajuta in viitor sa eviti astfel de clienti.

Beneficiile pe termen lung pentru viitoarele intelegeri (contracte) si alegerea viitorilor clienti pot fi mult mai valoroase decat banii obtinuti pe termen scurt (chiar daca este vorba de cateva mii de lei).

Tu ce crezi ca ar trebui sa fac? Sa returnez onorariul daca renunta la constituirea societatii sau nu?

P.S. Desi aici m-am referit in mod special la contractul de asistenta juridica tip pentru ca multi avocati il folosesc ca atare, discutia este valabila pentru orice tip de contract.

Tagged as: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>